پروژه چابهار

وضعیت پروژه در یک نگاه

عنوان پروژه:

اجرای سامانه انتقال آب شرب شهر چابهار از سد زیردان

شماره قرارداد:

12398/96/120

تاریخ شروع پروژه :

1396/07/26

مدت قرارداد:

36 ماه شمسی

کارفرما:

شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان

دستگاه نظارت:

شرکت مهندسین مشاور مهاب قدس

پیمانکار:

مشارکت توسعه خط لوله هامون و زلال ایران

1.1 محل و موقعیت پروژه

شهر چابهار از شهرهای مهم استان سیستان و بلوچستان بوده و از لحاظ جغرافیایی در انتهای منطقه خشک جنوب شرقی کشور (خلیج چابهار ) قرار گرفته است . وضعیت اقتصادی شهر چابهار خصوصا از زمان اعلام آن به عنوان منطقه آزاد و قرار گیری شهر مذکور در ساحل دریای عمان جزء ویژگی های خاص این منطقه محسوب می کردد .

شهرستان چابهار با مساحتی حدود ۱۷۱۵۵ کیلومتر مربع در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در کنار آب‌های گرم دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته‌است. این شهرستان از جانب شمال به شهرستان‌های ایرانشهر و نیکشهر و از جنوب به دریای عمان و از شرق به پاکستان و از غرب به استان‌های کرمان و هرمزگان محدود است.

همچنین شهر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور می‌باشد که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس ‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است.

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان،ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد.

خلیج چابهار با بریدگی طبیعی و استثنایی خود، بزرگترین خلیج ایران در پیرامون سواحل دریای عمان به‌شمار می‌رود و نزدیکترین آبراه به اقیانوس هند است.

فاصله هوائى شهرستان چابهار تا تهران 1456 کیلومتر و فاصله زمینى از طریق جاده ایرانشهر- کرمان1961کیلومتر است. فاصله بندر چابهار تا مرکز استان 721 کیلومتر مى‌باشد.این بندر از لحاظ عرض جغرافیایی هم عرض بندر میامی آمریکا است.

از زیربناهاى اقتصاد چابهار، ماهیگیرى است. در چابهار چند اسکله صیادى وجود دارد که ۳ اسکله صیادى تیس، رمین و بریس از بقیه دیدنى تر هستند.

سواحل مکران در جنوب خاور ایران، به دلیل موقعیت و ویژگی های استراتژیک آن از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است به طوری که دسترسی به منابع غنی انرژی، تسلط بر مهمترین مسیر انتقال انرژی و کالا در سطح جهان، موقعیت استراتژیک برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی در آسیای مرکزی، قفقاز و افغانستان به آبهای آزاد، قابلیت مناسب سواحل مکران برای ایجاد بندرگاهها و ترمینال های وسیع تجاری و تبدیل آن به کانون ورود و خروج کالا از طریق جاده های شمالی جنوبی، جاده شرقی جنوبی و جاده جنوبی غربی بین چابهار و آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و اروپا، قابلیت های بسیار مناسب توریستی آن برای تبدیل شدن به یک پایگاه توریستی زمستانی و امکان ایجاد پایگاه‌های نظامی در سواحل مکران و گسترش قدرت مانور ایران در آب‌های فرا ملی بخشی از قابلیت های این منطقه است.

1.2 حدود کار پروژه

  • v خرید کلیه اقلام مربوط به پروژه شامل خرید 88 کیلومتر لوله چدن نشکن به اقطار 1000 و 1200 میلیمتر بانضمام خرید کلیه اتصالات و شیرآلات مورد نیاز
  • v اجرای جاده دسترسی به طول 50 کیلومتر از ابتدای انشعاب آب شرب شهری تا تقاطع جاده چابهار – کنارک واقع در جاده موسوم به جاده آمریکائیها
  • v اجرای خطوط انتقال آب خام بطول 80 کیلومتر با لوله چدن نشکن به قطر 1000و 1200 میلیمتر
  • v اجرای خط انتقال آب تصفیه شده تا مخازن ذخیره آب شهر چابهار به طول 10 کیلومتر
  • v نصب شیرآلات هوا، پروانه‌ای و تخلیه آب مطابق نقشه‌های اجرائی
  • v اجرای حوضچه شیرآلات
  • v احداث مخزن بتنی 2000 مترمکعبی متعادل کننده در فاصله 30 کیلومتری از ابتدای مسیر در سه راهی پیرسهراب و ابنیه جنبی وابسته
  • v اجرای لوله روکار خروجی از تصفیه خانه و کلیه لوله‌های ورودی، خروجی، سرریز و شستشو از جنس چدن به قطر 600 میلیمتر
0:00
0:00

امکان ارسال دیدگاه جدید وجود ندارد.

    برای مشاوره تماس بگیرید!